“Moda od labuda” je pesma grupe Tap 011 kojom se najbolje može oslikati kolaboracija domaće modne i estradne scene. Ali, ko je tu kome od veće pomoći?
Moda daje odgovore na pitanja koja postavljaju godišnja doba u kojima se nalazimo. Stil, sa druge strane, daje odgovore na pitanja koja postavljaju društvene prilike kojima prisustvujemo. Kako veoma često nemaju adekvatne odgovore na novinarska pitanja, dobrom delu domaće estrade, posebno ženskom, još veću muku zadaju modni i stilski odgovori, koje bi trebalo da daju u šou-biznis svakodnevici. Od sredine devedesetih godina prošlog veka, obraćanja modnim kreatorima, postala su manir zvezda koje drže do sebe. Vođeni maksimom “misli globalno, deluj lokalno“, modni dizajneri prihvatili su ovu ponudu estrade, i uspešno su mnogima stvorili vizuelni identitet, i što je još važnije mnogima ga još uvek uspešno održavaju. U ovom tekstu pišem o modnim kreatorima koje estrada najviše voli, a koji bi realno uspeli u poslu kojim se bave i da nisu sarađivali sa zvezdama i zvezdicama padalicama našeg estradnog neba. Pre nego navedem osam veličanstvenih, mišljenja sam da su svi oni mnogo više pomogli pevačima i pevačicama koje su oblačili, nego što je ime zvezde moglo da ukrasi njihov profesionalni CV.
Verica Rakočević
Bez obzira što nema formalno obrazovanje, kada je modni dizajn u pitanju, pored Aleksandra Joksimovića i Mirjane Marić, Verica Rakočević je najpoznatija i najznačajnija modna kreatorka bivše Jugoslavije. Kroz karijeru osporavana, Verica ipak ima uspehe na svetskoj modnoj sceni, kojima se retko koji kreator sa ovih prostora može pohvaliti. I dok neki misle da je vrhunac njihove karijere kada njihov model prošeta neka od aktuelnih pevačica nekog muzičkog takmičenja, koja ima tri meseca dugu karijeru, a još uvek nema svoju pesmu, modeli Verice Rakočević “šetali” su se Španskim trgom! Beograđanke su svojevremeno poludele za njenim kaputima, pa nije bilo sumnje da je vremenom neće zavoleti i estrada. Modni izraz Verice Rakočević je sve, osim estradni, ali možda je baš to bilo presudno da je estrada zavoli. Kreirala je za Anu Bekutu, na početku njene karijere. Prošle godine u jednom intervjuu Verica je svojim kritikama izrazila nezadovoljstvo kada je u pitanju Anin izgled, a Ana je u odgovoru nedvosmisleno poručila da sa ove vremenske distance nije zadovoljna kako je izgledala dok je Verica vodila računa o tome. Za Vericu Rakočević se ne može reći da je estradna kreatorka, ali ipak njene modele najčešće je nosila Leontina, jedan od njenih glamuroznih blejzera može se videti i na Lepoj Breni, na omotu muzičkog diska “Začarani krug“, a upravo Verica Rakočević bila je i kreator vizuelnog identiteta Željka Joksimovića na “Evrosongu” 2004. godine.
Saša Vidić
Poznat po dugom, duhovitom i iskrenom jeziku, Saša Vidić je najžešći kritičar estradne modne svakodnevice. Modnu scenu je devedesetih častio svojim brendom “BROZ“, i tada dizelaške, kič i šund trendove, razbio minimalističkim dizajnom. Svi su tada nosili po neki odevni komad iz njegovih kolekcija. Ipak najveće modno delo koje je Saša Vidić uradio za estradu je modni preobražaj Seke Aleksić. Baš on je Seki 2005.godine, na tada aktuelnom albumu “Dođi i uzmi me“, stvorio vizuelni identitet koji do tada nije imala. Izvukao je Seku iz “šatorske mode”, iz njenog ormana izbacio sve plastične, kondom haljine i uvukao je u prirodne materijale, kao što su pamuk, svila, koža i prirodno krzno. Probudio je njenu amazonsku lepotu i dokazao da garderoba od nekih može da napravi zvezdu i modnu ikonu. Bez obzira sa kime je kasnije sarađivala, Saša Vidić je jednostavno modni penicilin za Aleksićevu, koja ruku na srce, bez stiliste ili modnog kreatora ne može da se pohvali nekom modnom prosvešćenošću. Saša Vidić je pored Seke stilizovao i mnoge druge. Još uvek se pamti omot Cecinog albuma “Idealno loša” i njena plava kosa, za koju je bio odgovoran Vidić, zatim čuvena odela koja je kreirao specijalno za nju. Estrada voli da ih Vidić oblači, ali definitivno ne voli i ne uživa kada ih Saša Vidić komentariše.
Zvonko Marković
Ono što je Saša Vidić za Seku Aleksić, baš to je Zvonko Marković za Cecu Ražnatović. Koncert na “Marakani” obeležile su dve glamurozne haljine koje je specijalno za nju kreirao upravo Zvonko. Čuvena bež haljina sa kristalima i “repovima” i još čuvenija crna haljina sa “disko sisom“, obezbedile su Markoviću da bude jedan od najvoljenijih modnih dizajnera kada je estrada u pitanju. Samo Zvonko ume i može da svojim kreacijama od Cece napravi i zgodnu ženu. Zvonko Marković je i “arhitekta” i plastični hirurg kada je telo u pitanju. Čini mi se da ne postoji modni kreator koji toliko dobro poznaje anatomiju tela, pa je svakoj pevačici sa kojom je sarađivao uspeo da istakne sve dobro, a sakrije sve loše. Ni malo ne čudi što su baš za njim i njegovim haljinama poludele mnoge pevačice. Njegove kreacije nosile su i Lepa Brena, Romana, Ana Nikolić, Severina…i ni jednu nije razočarao. Ceca Ražnatović je definitivno najbolje izgledala dok je za nju kreirao i krojio Zvonko Marković.
Tijana Žunić
Ova mlada kreatorka definitivno ne haje za estradom, koliko estrada haje za njom. Tijana Žunić, moglo bi se reći, predstavnica “normcore” modnog stila uspešno zavodi estradu, iako se u prvi mah čini da njeni modeli nemaju tu šta da traže. Majstor kada su u pitanju ženski kompleti, sastavljeni od pantalona i blejzera, ili duge haljine sa “origami” detaljima, Tijana Žunić osobama koje nose njene modele daje dozu elegancije, jednostavnosti i neke modne mirnoće koja nije svojstvena onima koji se bave šou-biznisom. Tijanu vole da nose posebno modne blogerke, koje zasigurno postaju deo estrade, a njihov modni sud se sve manje dovodi u pitanje. Njene haljine do sada su mogle da se vide na Ivi Štrljić, Mariji Kilibardi i Seki Aleksić. U poslednje vreme jedan od njenih najvernijih klijenata je i Jelena Tomašević. Osim što joj ponekada zafale grudi, za neku Tijaninu haljinu, Jeleni ipak malo više nedostaje i harizme da bi iznela stil za koji se opredelila.
Igor Todorović
Kada su u pitanju domaći okviri i visoka moda, onda je nemoguće izbeći lik i delo Igora Todorovića. Miljenik i estrade i politike, godinama unazad zadužen je za vizuelni identitet mnogih. Svoje revije organizuje samostalno, u medijima se pojavljuje dozirano, i pušta da njegov rad govori u njegovo ime. Svoju hrabrost dokazao je kada je pristao da kreira za Bojanu Stamenov i bude idejni tvorac vizuelnog identiteta naše delegacije na prošlogodišnjem takmičenju “Evrosong”. Najširoj javnosti postao je poznat kao kretor Ane Bekute, koju nepogrešivo stilizuje, posebno kada su u pitanju Anini veliki nastupi i solistički koncerti. Originalne ideje i materijali kao što su svila, čipka, krzno, te inspiracija koju traži u kulturi Bliskog Istoka ili modnim fenomenima, učinili su da ga zavole mnoge pevačice koje žele da izgledaju drugačije i originalno. Pored Ane Bekute, njegove modele u poslednje vreme često nose Lepa Brena i Snežana Đurišić. U modnim krugovima važi i za jednog od najskupljih kreatora i stilista.
Darko Kostić
Specifičan modni izraz krasio je Darka Kostića od samog početka bavljenja modom. Gotovo da ne postoji dama sa estrade i iz javnog života koja bar jednom nije ponela kreaciju Darka Kostića. Originalne, ručno rađene, glamurozne haljine njegov su zaštitni znak. Njegova najberićetnija saradnja bila je upravo ona sa Jelenom Karleušom. Mnogi su mislili da jedno bez drugog ne mogu, pa su likovali kada je došlo do raskida saradnje, ipak niko od njih dvoje nije izgubio. Darka Kostića nose samo zgodne pevačice, jer one manje zgodne u njegovim modelima nemaju šta da traže. Imati njegovu haljinu u garderoberu definitivno je stvar prestiža. Svoje najluđe i najoriginalnije kreacije predstavljao je uz pomoć Jelene Karleuše, stilizovao je Lepu Brenu, Cecu, Leontinu, Anu Nikolić… Danas, njegove modele najčešće nose Nataša Bekvalac i Marina Visković. Čini se da estrada ne bira Darka Kostića, već da on sam bira ko će biti promoter njegovog originalnog dela. Uvek su to lepe i zgodne žene, ali ni jedna više nije kao Jelena Karleuša koja je uvek nosila Darkove modele, dok kod svih drugih ispada da Darkovi modeli nose njih. Bravo za Darka.
Bata Spasojević
Srpski Tom Ford, kako ga je svojevremeno prozvala modna sedma sila, nikada se preterano nije petljao u estradu. Ali kada je to uradio upetljao se ni manje ni više nego u zamršenu i kovrdžavu, divlju kosu Indire Radić. Upravo je Bata Spasojević, 2007. godine restilizovao, u pravom smislu te reči, Indiru Radić. Indira, koja je uvek išla “uzvodno od mode“, na albumu “Uzvodno od ljubavi“, zahvaljujući Bati uplovila je u bistre, tople i lekovite modne vode. Nikada nije bolje izgledala, kao u periodu dok se o njenom stilu brinuo Bata Spasojević. Ispravio joj je kosu, oblačio je moderno u skladu sa svetskim trendovima, a sve to u dosluhu sa muzikom koju izvodi. Indira je, definitivno najveće estradno delo Bate Spasojevića, koji je ovom saradnjom dokazao da je sve moguće. Kako podjednako dobro kreira i za muškarce i za žene, njegove modele uspešno nose mnogi pevači, a njegove kreacije šetala je i Neda Ukraden.
Suzana Perić
Čini mi se da ne postoji modna kreatorka koja je, u domaćim okvirima, bolje shvatila vezu između mode i estrade. Suzana Perić, sinonim za dobru, originalnu i seksi haljinu, voli estradu, ali ne toliko koliko estrada voli nju. Ova uzvraćena ljubav, krunisana je mnogim uspešnim modno-estradnim saradnjama, a na njenim revijama, pored svih ostalih koji nešto znače u javnom životu Srbije, nalaze se i njene estradne promoterke. Često kopirana i od koleginica, koje baš u njenom radu traže inspiraciju za svoje kolekcije, Suzana je oblačila i oblači vodeće zvezde domaće estrade. Koža, svila, krzno, originalni printovi i pre svega seksepil kojim odišu njeni modeli obezbedili su joj titulu jedne od najvoljenijih kreatorki među damama sa javne scene. Ana Bekuta, Neda Ukraden, Severina, Ana Nikolić, Seka Aleksić i mlada Gabrijela Pejčev, samo su neke od dama koje su nosile i nose njene modele.
Izvor fotografija: 7-themes.com
Milivoje Mili Čolić