Gde su nestale novogodišnje folk pesme, ko ih je ukinuo, i zašto se godinama unazad ne emituju na TV kanalima?
U neka bolja, lepša i srećnija estradna vremena kraj decembra uvek je bio rezervisan za spektakularnu, novu i neponovljivu novogodišnju narodnu pesmu. Nastale kao produžena ruka grupne pesme koja je početkom devedesetih bila najavna špica emisije “ZAM“, a kasnije i emisije “EURO Pink“, ove pesme bile su savršen primer kako je estrada “carstvo u kome caruje drugarstvo“. Bez obzira da li je godina bila skandalozna i turbulentna, bez obzira na estradne ratove i njihove ratnike, zaraćene strane, ukoliko ih je bilo, bi zaboravile sva bockanja i pljuckanja po novinama i televizijskim emisijima, udružile bi glasove i otpevale novogodišnju pesmu. Žanrovski ova pesma nikada nije bila tipičan narodnjački treskavac, naprotiv to bi bila probaladična, svečarska, na neki način “elegantna” muzička numera, sa umerenim tekstom, koji su činile birane, lepe i najlepše reči o sreći, zdravlju, blagostanju, bogatstvu… Devedesetih godina prošlog veka ove pesme samo su podgrejavale svečarsku, novogodišnju atmosferu. Hor sastavljen od najpopularnijih pevača, sa čašama u ruci nazdravljao bi svojim fanovima, i uz širok, izveštačen osmeh pesmom, koja nas održava, želeo sve najbolje. U organizacionom, producentskom i tehničkom smislu verovatno je bilo teško na jednom mestu okupiti sve važne pevače i pevačice kako bi se snimila novogodišnja himna. Uprkos tome, devedesetih godina, svake godine u etar bi bila puštena, nova pesma sa novim i “originalnim” spotom. Sa svim tim ukrasima, šljokicama, jelkama, kič toaletama, leptir mašnama, prskalicama, šampanjcem, novogodišnja pesma predstavljala je muzičko – scenski spektakl specijalno kreiran za vernu publiku i fanove.
Da li se sećate čuvenih stihova “svi se ljube kao da su rodbina, srećna vam srećna Nova godina“, “koliko želja toliko balona“, “…prelistaj album najdražih slika, u društvu onih koji te vole…“, “nazdravi s’nama, nazdravi svete, želje nek’ lete kao konfete“? Čini mi se da je baš u ovim pesmama bila sublimirana sva ljubav zvezda prema svojoj publici, jer ima li boljeg načina za izražavanje ljubavi nego novogodišnjim željama? Tako je bilo devedesetih, a onda su došle dvehiljadite, a novogodišnje pesme su nestale? Kako? Zašto? Zar je moguće da samo meni nedostaju?
Ali kada me udari praznična euforija ja odem na YouTube i tamo, na moju veliku žalost u jako lošem kvalitetu zvuka i slike, uživam u novogodišnjim folk pesmama. Divno je videti Šabana Šaulića sa Beti Bup frizurom, Anicu Milenković sa osmehom nevine, čedne devojke koja nestrpljivo čeka defloraciju. Tu je i Boban Zdravković, koji bez obzira što je atmosfera svečarska i novogodišnja, uvek ima facu kao da ima dijareju, a suzdržava se da prdne. Tu je sveže, na paž, isfeniran Jašar Ahmedovski, Ljuba Aličić sa šiškama u “šesticu”, Aca Ilić sa brkovima i Nedeljko Bajić Baja koji u crnom, svečanom odelu, sa crnom leptir mašnom izgleda kao šef sale restorana društvene ishrane. Željko Samardžić i Dragan Kojić Keba vazda su šarmom i smislom za modu vadili prosek. Marinko Rokvić u stilu starog šarmera oko struka stiska i privlači sebi, ni manje ni više već Jelenu Karleušu. Jelena Karleuša sa druge strane stoji pored Dare Bubamare, koja tada još nije mutirala, i teško ju je uhvatiti u njenom vrbopucu, pa malo, malo pa iskoči ispod jelke i zacakli okicima, kada nije pored Jelene, koja joj je i tada izgledala kao učiteljica i idol.
Pred estetikom novogodišnjih spotova i stajlingom njihovih aktera klekli bi i Đani Versaće, Endi Vorhol i Pedro Almodovar. Goca Božinovska sa snenim pogledom i usnama uokvirenim ugljem, Sanja Đorđević istripovana da snima “Dinastiju”, nadlakćena na beli koncertni klavir, sa nekom setom u glasu izgovara “Srećna Nova godina…“. Poznata po scenskom nastupu Dragana Mirković nema mira ni u novogodišnjem spotu. Ona se na istom tom klaviru, u stilu sirene, u dugoj haljini u onoj “romale-romali” crvenoj boji, prenemaže i mlati glavom kao “žedan konj”. Jovana Tipšin svoju seksepilnost iskazuje u providnoj haljini, uvijajući se o zid, koji je za nijansu seksepilniji od nje same. Jasna Milenković Jami sa belim murabom oko vrata izgleda kao prijateljica novogodišnje noći. Stroga Snežana Đurišić, opuštala se samo u novogodišnjim spotovima, ali smerno i sa stilom. Dok bi njene koleginice u ruci imale čašu, Sneška bi u rukama držala roze luft balon ukrašen srebrnom trakom, i njime dodatno ukrasila svoju šljokičavu toaletu.
I dok gledam spot u hiljadu boja i balona koji se prepliću sa muškim i ženskim vokalima najvećih zvezda ja se svake godine u decembru pitam zašto više nema ovakvih pesama i spotova. Ako se starija garda smorila, pa tu su ovi mlađi, nakotili su se ko žuti mravi, skupio bih ja njih u jedan hor pa da vidiš kako će da pevaju. Ako je u pitanju kriza autorstva ja smatram da bi sasvim opravdano bilo da se obradi neka već snimljena pesma iz 1994, 1998. ili 1999. godine.
U nadi da ćemo 2017. godinu dočekati sa novom, novogodišnjom pesmom ostaje mi samo da vam poručim “da prelistate album najdražih slika, da probudite srce u grudima, da vam svaki dan bude Nova godina, da se svi ljubite kao da ste rodbina”.
Izvor fotografije: thermalhoteligal.hu
Milivoje Mili Čolić