“Vrući kvartet” kao primer folk tranzicije

Vrući kvartet” u trajanju od 3 minuta i 30 sekundi predstavlja savršeni materijal da se izvrši kraća analiza o folk tranziciji.

Pažljivo poslušajte i pogledajte video klip “Vrućeg kvarteta“, koji je po mojoj skromnoj proceni nastao krajem osamdesetih godina prošlog veka, jer akterke istog, danas nisu ono što u njemu vidite i čujete. Nažalost, jedna nije živa, a ostale su pokušale da prkose narodnoj poslovici, pa se čini da su promenile i “dlaku i ćud“. Jednom rečju, tranzitirale su!

Zajednička stvar ove četiri dame su, pored muzičkog žanra koji izvode, dugačke haljine sa diskretnim šlicem. Bez obzira što se krajem osamdesetih godina XX veka na televizijskim ekranima, očigledno znao red kada je u pitanju garderoba u kojoj se pevaljke pojavljuju, meni su one “vruće” isto koliko i hladan špricer. Ipak, možda malo podsećaju na folk varijantu “Seks i grad”. No, krenimo redom. Tranzicija se nigde nije dogodila preko noći.

Extra Nena

Prva u vrućem nizu je Extra Nena, koja se danas verovatno pita kako se i našla u ovoj postavci. U beloj haljini sa naramenicama ragbiste i golim leđima koja su joj zaštitni znak bila i na Eurosongu 1992. godine. Put od “A ja đavo, a ja đavo rodila me majka” do “Ljubim te pesmama” nije baš bio “extra” kao prefiks njenog umetničkog imena. Bile su potrebne godine da se zaboravi da je karijeru počela kao folk pevačica, duet sa Jašarom Ahmedovskim i naslovnice albuma na kojima se vidi čipka samodržećih čarapa. Tek, tranzitirala je i od Extra Nene postala je Snežana Berić, profesorka univerziteta, pisac poezije i pop pevačica.

Daliborka Stojšić

Daliborka Stojšić je verovatno i sama zaboravila da je nekada bila pevačica, na to je možda podseća suprug, harmonikaš Branimir Đokić i u ovom tekstu moja malenkost. Asimetrična haljina, pa jedna rukavica, pa šlic do pupka, pa sve se vidi, a ništa se ne vidi daju joj za pravo da se oseća kao najtoplija među koleginicama sa kojima peva, a tako se i ponaša. Širokog osmeha maše glavom i zabacuje svoju natapiranu kosu, a najbolje vlada komplikovanom “čoček” koreografijom, pa bih desnu ruku u vatru stavio da je ona bila i koreograf. Kao bivša Miss Jugoslavije verovatno je začetnica trenda da misica nakon nekog vremena ušeta na estradu, snimi neku pesmičicu ili zaigra neku epizodnu ulogu u epizodi neke u tom trenutku aktuelne TV serije. Što se tiče diskografije, nisam pametan, ali mislim da je tokom karijere uspela da za sebe obezbedi četvrtinu hita koju ste mogli da čujete u klipu iznad. Daliborka Stojšić je završila književnost, povukla se iz medija, kao da je nekada u njima i bila (?) i danas se bavi književnom recenzijom.

Vera Nešić

Sa ikebanom na glavi i ikebanom na reveru Vera Nešić je predstavnica pravog tvrdog narodnjaka koja poje o probijanju frend zone i zavođenju najboljeg druga. Nažalost, Vera više nije među živima, preselila se 2011. godine kod Pokojne Mileve i verovatno snima za ZAM produkciju. Ne možemo biti svedoci njene tranzicije, ali da je živa, danas bi sigurno imala lanac svojih kafana u kojima bi pevala sa svojim zaboravljenim koleginicama, uhlebivši na taj način i njih i sebe.

Suzana Mančić

Karijera Suzane Mančić bila je turbulentna kao vrtenje bubnja iz kog je izvlačila loptice. Na ovom snimku lepša nego ikad predstavljena je kao pevačica. Tokom karijere bila je i voditeljka, glumica u nekoliko različitih žanrova, ali čime god da se bavila uvek je važila za jednu od najlepših u esnafu koji je u tom trenutku predstavljala. Kada joj je dosadilo izvlačenje dobitnih kombinacija, pevanje i gluma povukla se i postala književnica. Kako bi rekao glavni i odgovorni urednik muškog magazina Esquire “stari kao katedrala“.

Zaključak

Što bi rekla Vera Nešić, Bog da joj dušu prosti, “vremena se menjaju, uspomene ostaju…“, pa kada bi se danas, skoro trideset godina kasnije, ne daj Bože, ovakav kvartet ponovo snimio, on bi zbog Verine smrti morao biti trio, a njega ne bi činile pevačice, već profesorka univerziteta, književni recezent i književnica.

Izvor fotografije: knowledgehi.com

Milivoje Mili Čolić